VELG RETT FARGE PÅ DIN NETTSIDE.

Designet på dine nettsider må være visuelt tiltalende, men siden bør også optimaliseres for å guide dine besøkende gjennom en frekvens av tanker og inntrykk. I dette er fargevalg et nøkkelkomponent som har stor påvirking i kjøpsprosessen. Ønsker du flere salg, besøkende eller abonnenter kan du bruke fargevitenskap til å nå dine mål. Du kan enkelt modifisere din gamle nettside eller velge rette farger på din nye nettside og kan oppnå enorme forskjeller.

Fargevitenskap: her er noen fakta du kanskje ikke visste:


Kjønn, hvilke farger foretrekkes?

Menn: blå, grønn og sort

Kvinner: blå, lilla og grønn

 

Farger og hva de kommuniserer og representerer

Alle farger vekker spesielle følelser eller oppmuntrer til forskjellige handlinger. Det er viktig å tenke på at det er kulturforskjeller når det kommer til farge, så en farge kan være positiv ladet i Norge, mens den forbundet med negative følelser et annet sted. Et godt eksempel er hvitt. I Norge brukes hvitt i bryllup, mens i India brukes det i begravelser.

KALDE FARGER

Vi opererer med en kald og en varm fargeskala. De kalde fargene er blå, lilla og grønn og beskriver følelsen av ro. Den blå fargen er kompleks, og forskjellige nyanser av blå gir forskjellige assosiasjoner. Lys blå gir en følelse av ro og fred, mens mørk blå vekker følelsen av tillit, intelligens og sikkerhet. Klar blå representerer styrke og renhet. Blå er den mest foretrukne fargen blant både menn og kvinner, og grønn kommer på andreplass.

VARME FARGER

Den varme skalaen består av rød, oransje og gul. Disse fargene gir en følelse av varme og lidenskap, men også fare og sinne. Rød er den sterkeste fargen, og den er den internasjonale fargen for stopp. Varme farger kan være intense, så de bør brukes sparsomt.

Fargekoder for bedrifter

Blå er den mest brukte fargen bland store merker i verden. På andreplass er rød og på tredjeplass er sort/gråskalaen. På fjerdeplass dukker gult opp.

Blå er pålitelig, troverdig, sikker og ansvarlig. Det er en populær farge blant firmaer innen: teknologi, helse, omsorg, finans, energi, jordbruk og flyselskaper.

Rød er aggressiv, energisk, provoserende og fanger oppmerksomheten. Det er en populær farge innen industrier som: mat, teknologi, biler og jordbruk.

Sort er prestisje, verdi, tidløs og sofistikert. Den brukes i industrier som: teknologi, biler og klær.

Gul er positivitet, lys, varme, motivasjon og kreativitet. Den er mye brukt innen industrier som: mat, energi og husholdning.

Lilla er kongelig, sofistikert, nostalgisk, mystisk og spirituell. Den er populær innen felt som: teknologi, helse, omsorg og finans.

Grønn er rikdom, helse, prestisje og ro. Den er populær innen industrier som: mat, teknologi, finans, energi og husholdning.

Oransje er vitalitet, moro, sprudlende og leken. Det er en populær farge innen: teknologi og helse.

Brun er jordnær, naturlig, enkel og holdbar. Den er populær innen felt som: klær, biler og jordbruk.

Hvit er ren, uskyldig, nobel og myk. Den brukes mye i industrier som: klær og helse.

 

Fargekombinasjon

Du bør benytte to farge på nettsidene dine, en passive og en aktiv farge.

Passive fager skaper den visuelle tiltrekningen på siden og gir merket ditt personlighet. Aktive farger viser folk hva de skal gjøre.

Bruker vi de samme fargene for å fremheve overskrifter, linker og andre beskjeder som ikke leder noen vei, kaster vi bort resursen som ligger i fargebruk.

En call-to-action knapp, for eksempel, bør være klar og tydelig.

Å forstå virkningen av farge og vitenskapen bak den er viktig for å optimalisere siden din. Farger fanger oppmerksomhet og kommuniserer budskapet innenfor et rammeverk av assosiasjoner. Du bør markedsføre også inne på nettsidene dine, ikke bare i andre kanaler/medier, og benytte designelementene til å skape en følelse hos de besøkende. Du har muligheten til å guide dem og få dem til å utføre de handlingene du ønsker at de skal gjøre.